Bijbelgebruik bevorderen

Eigenlijk is al ons werk hierop gericht. Wij willen dat de Bijbel vaker opengaat en dat mensen de relevantie ervan mogen ontdekken. Daarom helpen wij volwassenen en kinderen met programma’s, producten en content om de Bijbel te ontdekken, lezen en omarmen en werken we aan nieuwe initiatieven om aan te sluiten bij de behoefte van verschillende gebruikers. En ook daarbij strekt ons werkgebied zich uit over de hele wereld.

keer lazen mensen leesplannen en blogs
0
podcast plays Zij Lacht elke dag
0

Persoonlijke Bijbelgebruik

Om allerlei redenen zoeken mensen hulp bij het lezen en begrijpen van de Bijbel. Het NBG ziet het bieden van deze hulp als een belangrijke taak voor de huidige tijd. Dit doen we door het ontwikkelen van leesroosters, Bijbels met toelichtingen, blogs, podcasts en boeken. We blijven daarbij dicht bij de Bijbel zelf en zoeken samenwerking met auteurs en organisaties om de taal te spreken voor verschillende doelgroepen.

Podcasts, leesplannen en blogs

Ook voor persoonlijk bijbelgebruik zoeken mensen naar online content. Via verschillende kanalen reikt het NBG leesplannen, blogs en podcasts aan waarbij de Bijbel centraal staat.

We zien een toename van digitaal Bijbelgebruik. Via debijbel.nl werden 1.084.685 keer leesplannen en blogs gelezen, een stijging van 11% ten opzicht van 2023. Ook Bijbelluisteren en podcasts zijn stijgen in populariteit.

Het verhaal van Nicole

Fysieke Bijbels zijn echter voor veel mensen nog altijd een houvast. Dat bewijst ook het verhaal van Nicole. Voor haar kwam de Bijbel tot leven toen ze de Schrijfbijbel ging gebruiken. ‘Mijn Bijbel is een levend boek geworden waar ik elke dag nieuwe inzichten uithaal en kracht uit put. Wat heeft God eindeloos veel moois verborgen in Zijn woord voor ons!’.  

NBV21 Jongerenbijbel

 Op 3 juni 2024 werd tijdens de EO-Jongerendag in het bijzijn van 15.000 jongeren het eerste exemplaar overhandigd aan de 15-jarige Sophie.  De vraag naar deze nieuwe Bijbel voor jongeren was groot. Om aan te sluiten bij de belevingswereld van een brede groep jongeren werkten we samen met jongerenorganisaties uit de breedte van de kerk: HGJB, EO BEAM, Move Community, Kamino en Way.  

Het bericht van de nieuwe Jongerenbijbel ging als een lopend vuurtje. Door aandacht vanuit de NOS bereikten we een heel breed publiek; het nieuws was te zien op het Jeugdjournaal en via de socials van de NOS bereikten we ruim 800.000 kijkers (via Insta Stories en Tiktok), en het bericht werd meer dan 16.000 keer geliked. In 2024 werden ruim 7.000 Jongerenbijbels verkocht en is de herdruk in gang gezet.